مشاركت در امر آموزش - پيوند بين خانه و مدرسه
والذین استجابوالربهم و اقامو الصلواه و امرهم شوری بینهم و مما رزقنهم ینفقون (قرآن کریم) آموزش و پرورش جزء آن بخشهایی است که جز با کمک مردم نمی تواند اداره شود. (مقام معظم رهبری) کشورهای توسعه یافته با اولویت قرار دادن آموزش و پرورش در صدر نیازهای جامعه به عنوان زیربنای توسعه ملی، اصلاح و نوسازی نظام تعلیم و تربیت را با مشارکت و نظارت مردم محقق ساخته اند. اندیشمندان و صاحب نظران متفق القولند هر گونه هزینه در آموزش و پرورش نیروی انسانی در طولانی مدت سودآورترین نوع سرمایه گذاری است. مشارکت در آموزش و پرورش پدیده ای است که از دیرباز مورد توجه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده است و این بدان معناست که دولت ها به تنها و با صرف اعتبارات کلان قادر به تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز اینگونه جوامع نیستند از این رو اندیشمندان همواره در تلاشند تا راهکارهای مناسب و قانونمندی را برای حضور و تعامل همه جانبه مردم و مسئولان در عرصه تعلیم و تربیت فراهم نمایند. در 26 دیماه سال 1372 مجلس شورای اسلامی یکی از مترقی ترین قوانین پس از انقلاب اسلامی را با عنوان «قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش» از تصویب گذراند تا با عمومی کردن مسائل آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق اذهان مدیران و مسئولان دولتی و عموم مردم را با این مهم درگیر نموده و زمینه حرکت بسوی عدم تمرکز و مشارکت در تصمیم گیری را در این بخش مهیا سازد. این قانون مشتمل بر 22 ماده و 21 تبصره است که بعدها در سال 1379 ، 4 تبصره نیز به ماده 18 این قانون اضافه شد. هدف از تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش: 1- تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش 2-بهره گیری از کلیه منابع جهت توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی وپرورشی 3- تسهیل در فعالیتهای اجرائی آموزش و پرورش می باشد. تعداد اعضای شوراهای آموزش و پرورش در استان و شهرستانها 15 نفر و در مناطق 13 نفر می باشد که ریاست شورا در استان بعهده استاندار و در شهرستانها بعهده فرماندار و در مناطق و بخشها بعهده بخشدار است. در استان خوزستان، علاوه بر شورای آموزش و پرورش استان 35 شورای آموزش و پرورش شهرستان و منطقه نیز در حال فعالیت است که اعضای این شوراها مجموعاً بالغ بر 500 نفر است. اکنون با گذشت بیش از یک دهه از تصویب قانون تشکیل شوراها در سراسر کشور نتایج بررسی عملکردها بیانگر تلاش، همیاری و وحدت نظر و اندیشه مردم و مسئولان در رفع موانع موجود و تسهیل در امر اجرایی آموزش و پرورش بوده است در این زمینه نقش مثبت شوراها که از سوی ائمه محترم جمعه، استانداران، فرمانداران، بخشداران و روسای سازمان ها و ادارات آموزش و پرورش و سایر اعضای محترم شوراها مورد عنایت ویژه قرار گرفته بسیار حائز اهمیت می باشد.
از آنجایی که از دیدگاه قانون اساسی شوراها از مهمترین عامل بروز و ظهور و مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محسوب می شوند و با عنایت به ارزیابی فعلی از نظام آموزش و پرورش کشور این اعتقاد و باور را در دست اندرکاران آموزش و پرورش هر چه نمایان تر ی سازد که آموزش و پرروش نیازمند عزم و اراده همگان است.
نظرات شما عزیزان: